Ha régi országúti bringák felújításába kezdenétek....

Ha régi országúti bringák felújításába kezdenétek....

Régi bringák felújítása, átalakítása miatt gyakran kerestek minket, legfőképpen országúti kerékpárokra gondolok, ami az ősöké volt vagy csak egyszerűen megtetszett és megtartanátok. Van akinek egyértelmű a helyzet, de van akinek nem teljesen világos, hogy ez mivel is járhat, ezért is szedtük össze pár pontban a bukkanókat. Legfőképpen nekik szól az alábbi kis „szösszenet” :D

Szóval van egy régi országútid. Először is ajánlatos a vázméretet leellenőrizni, mert ha számodra nem megfelelő, akkor nem is érdemes vesződni vele. Ha ez ok, akkor jöhet aminek jönni kell!  

A kerekek általában a legnagyobb gyengepontjai a régi bringáknak, rozsdás küllők vagy felütött acél felnik, stb. Ez esetben a legfontosabb, hogy tisztában legyünk a méretével:

1)      Ha 622-es méretű a kerék, akkor már van egy piros pontod J  Rengeteg féle országúti felni, vagy már kész kerék elérhető, duplafalú, szegecselt, magasított aero felnik, és persze rengeteg szín, amit kombinálni is tudsz, pl: elől fehér, hátul fekete, a külső pedig fordítva, mert abból is bőven tudsz válogatni. Szóval ez pipa!

2)      Na de! Régebbi típusoknál megeshet még az is, hogy a kerékméret  27-1 ¼,(azaz 32-630) tehát nem a jól megszokott, tipikus országúti méret. Itt  2 opcióval kell számolnod:

  •    2/ „A” verzió: megtartod ezt a méretet, rendelhető hozzá még kerék, illetve felni, igaz nem sok típus, legfőképp csak sima falu, gyengébb változatok, aminek ugye hosszú távon a sok nyolcas, meg tojás lesz a hátránya, illetve a külsőből sem túl sok variáció létezik.
  •    2/ „B” verzió: 622-esre váltasz, amiből rengeteg típus és szín(!) is elérhető, ahogy azt fentebb részleteztük. Ennek annyi a hátránya, hogy mivel az átmérő között van egy kis különbség, valószínüleg féket is kell cserélned, ami a 622-es kerék fékfelületéhez állítható, de szerintünk megéri, mert ebből duplafalú, vagy szegecselt kereket is választhatsz, és hosszú távon mindenképp tartósabb, megtérül a befektetés.

 

Következő gyenge pont és bukkanó lehet a féktestek! Megtetszik egy országúti fék, megveszed, hazaviszed, és rádöbbensz, hogy legfeljebb a külsőgumit tudod vele befékezni J Ilyen néha megesik. A cserénél csekkolni kell a fék lenyúlását, tolómérővel lehet a legpontosabban, mert több méret is létezik belőle. A fék felfogató csavarjától a fékfelületig kell mérni. Ha ez pl 55 mm, akkor jó lehet rá, a Saccon 49/65 -ig állítható féktest.

A racsni csere lehet még egy zökkenő, mert szintén régi típusoknál előfordulhat, hogy olyan a hátsó agy és a racsni rajta, amit már nem gyártanak, és nem kompatibilis más alkatrészekkel, tehát ez esetben szintén a komplett kerékcsere lesz a megoldás a bajra.

A következő fennakadás a hajtás.  Első pillantásra az már megállapítható, hogy négyszögtengelyes vagy ékes a középtengely.

1.)    Ha négyszöges,az a jobbik eset, akkor van miből választani, jelenleg a legtöbb kerékpár ami fut az utakon ilyen szerkezetű, és nagy a választék.

2.)    HA ékes, akkor abból már kevésbé. Az ékes szerkezet sajnos nem annyira strapabíró és erre is az vonatkozik, hogy csak egy-két olcsó típust találsz már hozzá. Ezért, lenne jó ezt lecserélni. De a bibi az, hogy a legtöbb ékes hajtómű beütős csészés is,(ez azt jelenti, hogy nincs menet a vázban és a csészén sem, csak simán beütöd a vázba) és habár létezik olyan, hogy ehhez négyszögtengelyt tudsz tenni, de mivel maga a beütős csésze nem egy nobel díjas találmány, ezért nagyobb az esély, hogy hosszú távon elő fog jönni a baj. (főleg ha intenzív használata tervezed) Ezzel sajnos sok mindent nem tudsz tenni, átalakítani sem nagyon lehet.

Szóval érdmes végigellenőrizni a felnti pontokat, mielőtt alkatérszvásárlásba kezdesz, hogy ne félúton derüljön ki, hogy talán jobb lett volna bele se kezdeni!

Ezen kívül vannak még egészen ritkán előforduló esetek, ahol bizonyos alkatrészek semmivel sem kompatibilisek, de erre most nem térnénk ki, mert a sor nagyon hosszú lenne! Ha ilyen különleges esettel kapcsolatban lenne kérdésetek, akkor keressetek minket nyugodtan!

Bringafelújításra fel! :)